Hoe controleer je de staat van een auto?

Ben je op zoek naar een leuke tweedehands auto? En heb je hier niet al te veel verstand van? Ondanks dat je het jou aan kennis ontbreekt is het toch mogelijk om een goede keuze te maken. In dit artikel wordt besproken hoe je de technische staat van een auto goed kan controleren. Doe een […]

Ben je op zoek naar een leuke tweedehands auto? En heb je hier niet al te veel verstand van? Ondanks dat je het jou aan kennis ontbreekt is het toch mogelijk om een goede keuze te maken. In dit artikel wordt besproken hoe je de technische staat van een auto goed kan controleren.

Doe een kentekencheck!

Allereerst is het verstandig om een kentekencheck uit te voeren. Hiermee win je al snel informatie in over het maximale trekkracht en het vermogen van de auto. Op websites zoals RDWData vul je je kenteken in, waarna er gegevens worden opgehaald. Dit is zeker aan te raden, want naast de technische staat lees je ook af hoeveel eigenaren de auto heeft gehad en of de auto al dan niet gestolen is. Met Kentekencheck of RDWData kan je gemakkelijk de informatie controleren die op de advertentie staat vermeld.

Vraag verder aan de autoverkoper of hij zelf iets kan vertellen over de auto. Waarom is de auto bijvoorbeeld in de verkoop gegaan? Kan de verkoper zich identificeren? Probeer zoveel mogelijk gegevens te controleren. Zo krijg je al een gauw een beeld of alles wel te vertrouwen is!

Onder de motorkap

Verder is het aan te raden om de motorolie te controleren. De wijzer moet twee streepjes aangeven. Controleer verder ook het koelsysteem. Wanneer er een groene aanslag ziet duidt dit op een lekkage. Open ook het dopje en controleer of het vloeistof helder is. Hier moet geen olie tussen zitten. Als dit het geval is betekent dit dat er een lekkage is in het motorblok.

De auto vanaf de buitenkant

Vanaf de buitenkant kijk je of er roestplekken zitten. Vaak zie je roestplekken bij de bumper en bij het wiel. Controleer ook of je banden voldoende profiel hebben. Volgens de Europese regels moet het loopvlak van het profiel een minimale dikte hebben van 1,6 millimeter. Met een profieldieptemeter zie je al snel of dit voor jouw auto het geval is. Tot slot is het slim om vanaf de naden van de auto te controleren. Als ze scheef lopen is de kans groot dat er autoschade is geweest.

Verder is het slim om de verlichting te controleren. Controleer hierbij alle soorten verlichting, dus ook het dimlicht en het groot licht.

Neem altijd een proefrit

Tijdens een proefrit moet je de auto controleren op allerlei soorten wegen. Hoe zijn de remmen bijvoorbeeld? Hoe verloopt het starten? Wat is het geluid van de motor?

Er zitten verkopers tussen die de motor al warm hebben laten draaien. Controleer daarom zelf of de auto ook ‘koud’ goed kan starten. Bekijk ook of de uitlaat niet lekt. Dit doe je door je voet op de uitlaat te zetten. Wanneer je een sissende geluid hoort is de uitlaat lek.

Tijdens de testrit controleer je of alle functies naar behoren werken. Denk bijvoorbeeld aan de airco en de ruitenwisser.

Onderhandelen over je auto

Laat je nooit opjagen door een verkoper. Voordat je onderhandelt is het zaak om goed te kijken op welke punten de verkoper is nagelaten om jou te informeren.

Tot slot is het slim om te kiezen voor een Bovag-garantie. Hiermee ben je verzekerd dat je auto in een goede staat verkeerd. Ook kan je deze garantie weglaten om zo de prijs te drukken. De keuze ligt bij jou!

Search