Met grote ogen sta ik om mij heen te kijken. Ik ben net uitgestapt bij het eindstation van de Gornergratbahn op de top van de berg Gornergrat. Na het uitstappen ben ik gelijk doorgelopen naar het uitzichtspunt. Ondanks de vele toeristen in mijn zichtsveld en dat het wat bewolkt was, het uitzicht was geweldig! Ik zag naast de Monte Rosa en Lyskamm ook de bekendste berg ter wereld, de Matterhorn.
De Matterhorn is een veel beklommen berg en is vanaf de berg Gornergrat mooi te bekijken. Het uitzichtpunt boven op de Gornergrat biedt je een prachtig uitzicht over wel 20 bergtoppen, waaronder dus ook de Matterhorn. Dit uitzicht moet je eens in je leven gezien hebben en is enigszins makkelijk te bereiken. Naast mountainbiken en hiken is dit punt ook makkelijk te bereiken met de trein, de Gornergratbahn.
De Gornergratbahn
De Gornergratbahn, zoals de naam aangeeft, is de spoorlijn die naar de top van de berg Gornergrat rijdt. Men begin in 1896 met de bouw van deze spoorlijn, dat is ongeveer 35 jaar nadat de Matterhorn voor het eerst beklommen werd. Bij de aanleg van de spoorlijn werd er ruim 1500 meter aan hoogte overwonnen. De spoorlijn start op een hoogte van 1604 meter in de stad Zermatt en eindigt bij het Gornergrat treinstation op een hoogte van 3089 meter. Dit station is dan ook het 2 na hoogste treinstation van Zwitserland en de spoorlijn zelf is de hoogst liggende open lucht spoorlijn van het continent. Dit laatstgenoemde heeft te maken met het feit dat dit traject weinig tunnels kent in tegenstelling tot veel andere bergspoorlijnen. Tijdens de reis omhoog of omlaag kan je uitstappen bij één van de tussenstations, vanwaar je verder kan hiken of fietsen in de richting van de top of verder naar beneden. De Gornergratbahn is vanaf de opening in 1898 altijd geëlektrificeerd en was daarmee de eerste geëlektrificeerde spoorlijn in Zwitserland.
Het machtige uitzicht
Aangekomen bij het eindstation van de Gornergratbahn duurde het even voordat ik weer verder kon lopen. Waar de meeste toeristen gelijk hun camera pakken en foto’s beginnen te maken, had ik al vrij snel door dat er meer te zien was. Na het omzeilen van vele fietsen, tassen, koffers en natuurlijk een lading toeristen liep ik snel verder naar de uitgang van het station. Vanuit daar kon ik twee richtingen op, omhoog of naar beneden. Voor mij was snel duidelijk wat ik wilde. Het was de laatste dag in Zwitserland en dan wil je nog even kunnen genieten van het Zwitsers schoon. Aangekomen bij het uitzichtpunt werd ik gewoon stil. Het uitzicht, de zuivere, maar koele lucht. Het was gewoonweg genieten! De enige bergtop na de andere met een mooie laag sneeuw, glinsterend in de zon. Het was fascinerend, verbazingwekkend en prachtig tezamen. Voor mij precies Zwitserland!
Swiss Travel System
De terugreis verloopt eigenlijk net zo soepel als de heenreis. Waar de Gornergrat in de zomer vooral bezocht wordt door wandelaars en mountainbikers is, is het in de winter een waar ski paradijs. Een retour van Zermatt – Gornergrat v.v. kost €88,- (98 CHF), maar mocht je een Swiss Travel Pass hebben, dan is deze ook gewoon geldig. Meer informatie over Zwitserland en de mogelijkheden omtrent treinreizen in Zwitserland is te vinden op onze website: https://www.reizen-met-de-trein.nl